ROWER

ROWER

Mówi się, że najlepszym przyjacielem człowieka jest pies. Można to powiedzenie sparafrazować i stwierdzić, że najlepszym przyjacielem człowieka jest rower, zresztą nie tylko człowieka, ale również środowiska naturalnego.

Zalet jazdy na rowerze jest nieskończenie wiele. I co najważniejsze jazda na rowerze jest sportem niemal dla każdego. Pedałować mogą wszyscy, niezależnie od wieku czy wydolności fizycznej. W wielu przypadkach jest to wręcz zalecana forma rehabilitacji.

Wpływ na zdrowie fizyczne
Jazda na rowerze to aktywność aerobowa, czyli tlenowa, poprawiającą funkcjonalność układu oddechowego. Ma niezwykle dobroczynny wpływ na pracę serca. Poprawiając wydolność układu krążenia, zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej.

Wybierając rower wśród innych aktywności, dbasz o swoje stawy. Nie przeciążasz ich ciężarem swojego ciała, co czynią chociażby biegacze. To sprawia, że możesz jeździć na rowerze, nawet gdy cierpisz na choroby zwyrodnieniowe stawów czy chorobę niedokrwienną kończyn dolnych.

W przypadkach wielu schorzeń, takich jak choroba niedokrwienna serca czy astma oskrzelowa, rower jest zalecany, jako forma rehabilitacji. Dzięki jeździe na rowerze wzmacniasz kręgosłup, zwłaszcza odcinek lędźwiowy oraz mięśnie brzucha. Pozwoli ci to zachować prawidłową postawę i ochroni przed dolegliwościami bólowymi kręgosłupa.

Na rowerze możesz jeździć przez wiele miesięcy w ciągu roku. Niektórzy zapaleńcy jeżdżą nawet przez cały rok. W ten sposób hartujesz organizm i uodparniasz się.

Wpływ na zdrowie psychiczne
Jazda na rowerze, gdy wraca się zmęczonym z pracy, może początkowo wydać się nietrafionym pomysłem. Nie ma jednak lepszego sposobu na zmęczenie psychiczne jak aktywność fizyczna. Przejażdżka rowerem po pracy pomoże ci zrelaksować się, odstresować i pozbyć nagromadzonego w ciele napięcia.

Weekendowe przejażdżki rowerowe mogą być również świetną formą wspólnego spędzania czasu wraz z rodziną. A czas poświęcony rodzinie ma niepodważalny wpływ na higienę życia i zdrowie psychiczne. Podobnie jak i kontakt z naturą, z czego wiele osób nie zdaje sobie sprawy.

Wpływ na wygląd
Jazda na rowerze pozwala utrzymać zgrabną sylwetkę. Dzięki godzinnej średnio intensywnej jeździe (ok 20 km/h) możesz spalić około 500 kcal i tym samym wpłynąć na zmniejszenie wagi. Regularna jazda na rowerze wpłynie również na przyspieszenie twojego metabolizmu.

W praktyce oznacza to, że twój organizm znacznie szybciej będzie pozbywał się zbędnych kalorii i łatwiej będzie ci stracić na wadze. Rower pomoże ci wysmuklić uda i łydki, a także wzmocnić mięśnie niemal całego ciała. Podczas jazdy pracują bowiem niemal wszystkie mięśnie: pośladkowe, czworogłowe uda, mięśnie grzbietu, brzucha, obręczy barkowej oraz mięśnie rąk. Jazda na rowerze to świetna broń do walki z cellulitem i żylakami, która długo pozwoli ci cieszyć się pięknym wyglądem nóg.

Gdy brakuje samozaparcia
Zabierasz się wciąż za ciężarki na siłowni lub rowerek stacjonarny i po kilkunastu minutach stwierdzasz, że jesteś zmęczony i nie masz siły. Jeśli pragniesz zacząć ćwiczyć, ale wciąż brakuje ci samozaparcia, wybierz rower. Jazda w terenie wymusza na tobie dokończenie tego, co zacząłeś. Jeśli gdzieś już na rowerze pojedziesz, to musisz jakoś na nim wrócić. Daje ci to gwarancję przeprowadzenia zdrowotnego treningu od początku do końca.

Zanim wsiądziesz na rower
Po zimowej przerwie, zanim ruszysz z rowerem przed siebie na kilkugodzinną przejażdżkę, przygotuj się trochę. Zastałe przez zimowe miesiące mięśnie, potrzebują czasu do zaadaptowania się do nowych warunków, nie mogą od razu zostać poddane intensywnemu długotrwałemu wysiłkowi. Zacznij od ćwiczeń rozciągających i krótkich przebieżek rowerowych. Po systematycznym dwutygodniowym przygotowywaniu, bez obaw możesz się wybrać na dłuższą wyprawę.